Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ondřej Neff: Film jako Ikarie XB1 by u nás v dnešní době nevznikl

Kultura

  9:06
PRAHA - V obnovené premiéře vstupuje ve čtvrtek 16. června do kin digitálně restaurovaná verze snímku Ikarie XB1, jeden z nejslavnějších českých sci-fi filmů. Natočil ho v roce 1963 režisér Jindřich Polák, volně podle románu Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Podle spisovatele a sci-fi teoretika Ondřeje Neffa má film i přes silný ideologický podtext zásadní místo v dějinách české kinematografie. „Na digitalizovanou verzi se těším,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Ikarie XB 1 (1963, restaurováno 2016) foto: NFA

Lidovky.cz: Čím byla ve své době Ikarie XB1 výjimečná?
Ikarie je to nejlepší český sci-fi film, jaký byl kdy natočený. Ono jich moc nebylo, že, ale každopádně je to klasická práce z té doby. Byla to ještě celkem dřevní doba pokud jde o speciální efekty a po technické stránce byla Ikarie na vrcholné úrovni. Tehdy měla česká kinematografie obrovsky silnou pověst, zejména díky Karlu Zemanovi a Jindřich Polák to zvládl naprosto špičkovým způsobem. Pochopitelně ten film má úžasné pozadí - je natočen podle knihy Stanislava Lema, to byl geniální spisovatel světové úrovně, scénář dělal Pavel Juráček, což byl také génius, kterého režim v podstatě zabil. Jindřich Polák byl ve vrcholné tvůrčí formě. To byly předpoklady filmu, který se podařil výborně do té míry, že se dostal i do amerických kin.

Lidovky.cz: Jak podle vás vypadá Ikarie XB1 z dnešního pohledu?
Pochopitelně z dnešního pohledu je v mnoha ohledech trochu komický, jednak svým techno-optimismem - my jsme dneska propadli skepsi, která mě osobně jde dost na nervy. Protože my se těšíme úžasnému životu, zajištěnému po všech materiálních stránkách a jako rozmazlené děti nemáme pro technologie jediné dobré slovo. Ikarie je každopádně velice techonologický film. Pochopitelně má i dobový ideologický náboj – je tam klíčová epizoda, kdy ti kosmonauti při cestě do jiné sluneční soustavy narazí na americkou válečnou kosmickou základnu a zápletka se točí kolem zběsilých Američanů, kteří nemají nic jiného na práci než připravovat atomovou válku. Bez tohoto ideového podtextu by tehdy režim nikdy nepovolil film natočit.

IKARIE XB 1

Československo, 1963, 88 min

Režie: Jindřich Polák
Předloha: Stanisław Lem (kniha)
Scénář: Pavel Juráček, Jindřich Polák
Kamera: Jan Kališ
Hudba: Zdeněk Liška

Hrají: Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček, František Smolík, Jiří Vršťala, Svatava Hubeňáková, Otto Lackovič, Jaroslav Mareš, Marcela Martínková,Martin Ťapák, Rudolf Deyl ml., Irena Kačírková

Je 2. polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí.

Lidovky.cz: Ten ideologický podtext byl už v předloze Stanislava Lema?
Stanislav Lem měl velmi složitý vývoj a jeho prvotní věci, zejména právě K mrakům Magellanovým, byla silně ideologicky poplatná díla. To si nevymyslel Juráček ani Polák, to skutečně v té předloze je. Samozřejmě dnes po těch letech se na tyhle věci díváme už s chladnou hlavou a shovívavě, taková ta doba byla. Hodně štvavá a propagandistická.

Ikarie XB 1 (1963, restaurováno 2016).

Dana Medřická ve filmu Ikarie XB 1.

Ikarie XB 1 (1963, restaurováno 2016)

Ikarie XB 1 (1963, restaurováno 2016)

Lidovky.cz: Dá se tedy film brát i jako svědectví o dané době a ao tom, jak se zobrazovala ideologie ve filmu, dokonce i ve sfi-ci?
Určitě. V podstatě každý film tehdy musel ve schvalovacím řízení nějak prokázat, že upevňuje komunistickou ideologii v obyvatelstvu, to byl hlavní smysl film, ne pobavit... Postavit lidi do latě! Ale nerad bych, aby to vyznělo, že hážu na Ikarii špínu – ten film je báječně režírovaný, napsaný, zahraný, objevuje se tam plejáda prvotřídních herců... Jestli mám nějaký negativní pocit, tak jenom to, že bohužel v dnešní době by takový film vůbec nikdo nenatočil, nikdo by to neuměl natočit, nesehnal by na to peníze. Celý žánr science fiction, který je jedním z pilířů světové kinematografie, je u nás naprosto mrtvý.

Ondřej Neff

Lidovky.cz: Dnes na velkorozpočtovou produkci u nás nejsou peníze, to bude asi jeden z hlavních důvodů, že? Sci-fi není snadný žánr pro malou kinematografii.
Samozřejmě, požadavky na technické provedení jsou dnes daleko vyšší, ta laťka je jinde. Dnes když se jdete podívat na Hvězdné války, tak to je neuvěřitelné, co se dá natočit.

Lidovky.cz: Jak bude podle vás působit Ikarie na dnešního diváka? Doporučil byste ji ke zhlédnutí?
Já pochopitelně nejsem objektivní, protože to pamatuju jako nové, mám k tomu vztah a mám to rád. A určitě se na půjdu na digitalizovanou verzi podívat. Ale nedovedu si představit, jak to bude působit na typického mladého člověka. Myslím, že to ten apel mít nebude, ale mohu se mýlit. Je to krásná věc. Ostatně režisér Polák byl jedním z lidí, kteří objevili Káju Saudka, jeho génia, to byla ta doba, kdy vznikaly nesmírně zajímavé projekty a Ikarie byla jedním z nich. Je to úctyhodní dílo, i mimo žánr, které má své zásadní místo v dějinách české kinematografie. Je určitě dobře, je film jde do kin.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!