V Indii ze dne na den zakázali registrace dieselů, nových i starých

Občané Dillí nesmí s okamžitou platností nově registrovat dieselová auta a obnovit registraci desetiletých. Cílem je zlepšit kvalitu ovzduší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V Indii ze dne na den zakázali registrace dieselů, nových i starých

14.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

V Indii ze dne na den zakázali registrace dieselů, nových i starých

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Občané Dillí nesmí s okamžitou platností nově registrovat dieselová auta a obnovit registraci desetiletých. Cílem je zlepšit kvalitu ovzduší.

V souvislosti s kauzou Dieselgate probíhají v Evropě mnohé změny. Hovoří se o lepší kontrole, nových způsobech měření, zákazech pro naftové vozy apod. Značná část těchto změn byla v plánu už dříve, diesely byly v poslední době otloukánky např. v Británii či také ve Francii, a to i bez Dieselgate, která vše jen akcelerovala. A to samé se týká i zavedení měření spotřeby a emisí dle normy WLTP už od roku 2017.

V Evropě se pořád stále hlavně mluví, padají data typu 2017 nebo 2020 a když už přijde na konkrétní opatření, jsou okamžitě zjemňována. Je to logické, pravidla nelze měnit ze dne na den, je třeba nechat jednotlivým subjektům prostor se na ně adaptovat. Opak by mohl položit i velké firmy a statisíce nezaměstnaných by Evropu jistě trápily více než trocha automobilových emisí navíc.

Jenže ne všude takto uvažují. V Evropě se mluví, v Indii se koná, bezodkladně. V Dillí tak ze dne na den začal platit úplný zákaz registrace nových dieselových automobilů, podobně také nebudou obnovovány registrace dieselových aut starších než 10 let. Toto omezení zatím platí jen do 6. ledna 2016, zatím, jistý konečný termín to být nemusí.

V současnosti registrovaných naftových aut se ale žádný takovýto zákaz netýká, stále budou moci být provozována, a tak je otázkou, co takové omezení může přinést. Také platí zákaz jen v Dillí, kam za prací dojíždí řada lidí z okolních měst - kde stále diesely půjde registrovat, resp. jejich registraci obnovit. Právě těmito fakty podložené zaznívají názory, které říkají, že zákaz ničemu nepomůže.

Kromě toho bude od 1. ledna po dobu dvou týdnů platit střídavý zákaz jízdy pro některá auta - jeden den budou moci jezdit auta s lichým číslem na registrační značce, druhý den auta se sudým číslem. Podobné opatření bylo zavedeno v Paříži, byly rozdány pokuty za statisíce a ke zlepšení kvality ovzduší to ve skutečnosti nevedlo.

Ani v Dillí neškodí ovzduší jen auta. Problémem je také vypalování strnišť na polích v okolí aglomerace a prach ze staveb, kterých je Dillí plné. Roční průměr koncentrace pevných částic PM2,5, u kterých byly prokázány negativní vlivy na dýchací systém člověka, tu je s hodnotou 153 μg/m3 asi šestkrát vyšší než „bezpečný” limit 25 μg/m3. Měřeno těmito částicemi, Dillí je město s nejvíce znečištěným ovzduším na světě a dalších devět indických měst je ve světové „top 15”.

Problematické pro toto město jsou také větší pevné částice, PM10, jejichž koncentrace do 50 μg/m3 je považována za bezpečnou. Extrému jejich koncentrace dosáhla při ohňostrojích u příležitosti hinduistické slavnosti Diwali v půlce listopadu - „běžná” byla čísla okolo 1 000 μg/m3 a v extrému to byl dokonce až dvojnásobek. Takováto čísla samozřejmě nejsou běžná, ale obecně množství PM10 v ovzduší Dillí mezi léty 2000 a 2011 vzrostlo o 47 %.

Přesto je na náhlém indickém zákazu jeden fascinující aspekt - prostě se vyhlásí, že své nové dieselové auto najednou nesmíte používat za situace, kdy je v Dillí jen asi 23 % registrovaných aut dieselových. A důvodem mají být i potíže jedné automobilové značky na druhém konci světa. Zde můžeme vidět velký rozdíl oproti Evropě, kde se takovéto změny zavádějí většinou dost pomalu. Pravda, to leckdy znamená, že se zamýšlené opatření zcela mine účinkem, ale nestane se, že se člověk ráno probudí a najednou nesmí používat svůj majetek zakoupený za docela jiných podmínek.

Srovnejme Dillí třeba s Turínem, italským městem, které bylo v minulém roce údajně nejvíc znečištěné z celé Evropy - s hodnotou 30,1 μg/m3 částic PM2,5. Proti tomu se turínská radnice snaží bojovat - zcela po evropském způsobu - dotacemi na registraci do bike-sharingového programu BikeMi.

Na druhou stranu, podobně drastická opatření jako v Dillí zafungovala v Pekingu, kde bylo pevných částic PM2,5 ve vzduchu cca 10x víc oproti doporučovaným 25 μg/m3. Nyní se tam místní pobočka vládního úřadu pro ochranu životního prostředí začala angažovat na sociálních médiích, kde zveřejňuje fotografie největších znečišťovatelů, aby je zahanbila. A protože důstojnost a čest v Číně znamenají hodně, může to fungovat, jakkoli také toto je pochybný způsob. Zda ovšem budou podobně úspěšní v Dillí, ukáže příštích pár týdnů.


V Indii ze dne na den zakázali registrace dieselů, nových i starých  - 1 - dilli smog ilustracni 01V Indii ze dne na den zakázali registrace dieselů, nových i starých  - 2 - dilli smog ilustracni 02
Dillí chce řešit problémy se smogem dočasným zákazem registrací dieselových aut

Zdroje: BBC, Bloomberg, India Times

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše