..: Další cizí vlaky objíždějí Česko, stát tratí miliony :..

Ilustrační obrázekPraha - Nechuť zahraničních železničních dopravců jezdit po českých kolejích roste a Česko tak přichází o desítky milionů korun ročně. Na vině je zabezpečovací systém, kvůli kterému nesmí na české koleje moderní zahraniční lokomotivy. Uvádějí to Hospodářské noviny.

Příkladem je nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko, který už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl náš stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun. Českem podle HN nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti. Oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.

O problému se zabezpečovacím zařízením se již hovoří delší dobu, avšak doposud se nic nezměnilo. Systém sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů. Na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík společnosti Railtrans mezi Prahou a Ostravou.

Nyní ministerstvo dopravy připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit i moderní zahraniční lokomotivy. Náměstek ministra dopravy, Emanuel Šíp, řekl Hospodářským novinám toto: "Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti". Podle něj je to jedna z priorit ministerstva.

Ilustrační obrázekPodle dopravních odborníků i Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší, od firmy AŽD."

Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století, píší Hospodářské noviny.

zdroj: ČTK, Hospodářské noviny


PETR Poslat mail autorovi | 15.2.2007 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
18.02.2007 (13:34)  
Duke123: Základ je v tom, že u stejnosměrných motorů průběh výkonu a tažné síly mnohem lépe odpovídá teoreticky potřebné trakční charakteristice pro elektrické tažné vozidlo(pak stačí regulovat jen napětí, které přivedeme na vinutí... a stačí jen pár odporníků, případně novější tyristory). Ale pokud použijeme třífázové asynchronní motory, tak průběh výše zmíněných charakteristických veličin se teoreticky potřebné trakční charakteristice blíží jen velmi vzdáleně, proto musíme regulovat jak frekvenci, tak i napětí. A v reálu asynchronní motor nelze dostatečně odstínit, aby pak "nevyzařoval" nepotřebné nebo i nebezpečné frekvence do kolejiště a tím ovlivňoval KO, nejde jen čistě o frekvence, na nichž pracují KO, ale jak již bylo řečeno i o vyšší harmonické... Proto!
17.02.2007 (23:19)  
Nechci bejt za blbečka ani za milovníka ČD ale mam mnohem radši jízdu ac elkově ČD než nejakýho zmetka Např Railtrans, Viamont, a podobně ale na druhou stranu je to trochu dobře že donutí ČD ke zlepšení služeb pro cestující i pro nákladní přepravu
registrovaný uživatel M 
17.02.2007 (12:45)  
Jak jsem napsal - bud se uc madarsky nebo bud na podpore. Ja osobne bych si tu ucebnici madarstiny koupil, ale zda se, ze hrdych nezamestnanych je take hodne...
registrovaný uživatel PZ 
17.02.2007 (12:31)  
Mandos: Principielně pochází z Ameriky? Jak se to stalo?
registrovaný uživatel Mandos 
17.02.2007 (10:47)  
M- tady ale o tranzit nejde. Zásadní otázka zní, proč se má DB dělit o svůj zisk s SŽDC za dopravní cestu nebo ČD za pronájem lokotek, když si může nechat vše pro sebe? Pokud si článek dobře přečtete, není tam psáno, že ten dopravce má zájem přes čechy jezdit, jen se nám snaží předhazovat, kolik by jsme vydělali, kdyby .... Je to jen prachobyčejná manipulace.

Předhazovat, že GB je ostrov, zkrs Francii nikdo nechce protože rozchod ve Španělsku, Itálie je poloostrov, Holandsko je u moře atd. není korektní.

----
Nemusíme být hrdí na naše kolejové obvody, nejsou totiž naše, ale principielně pochází z ameriky (kterou já nemusím). A německy mluvící země maj svuj specifický přístup k bezpečnosti KO, uplně jiný, dobře použitelný, ale nevhodný pro použití v ČR.
17.02.2007 (9:12)  
Reznik_Krkovicka: Proč vůbec tedy moderní loko ruší? Protože asynchronní motory jsou menší a lehčí než stejnosměrné (a protže jsou asynchronní, tak ruší...)
Zajímavá teorie. Já myslel, že asynchronní motor harmonicky napájený emituje mnohem menší rušení než motor komutátorový. A že rušení vzniká právě napájením z měniče.
registrovaný uživatel M 
17.02.2007 (0:28)  
Mandos - UK je pekny priklad, ale maji tam hodne tranzitu? Asi ne, ze? Tohle prece neni o tom, kdo je ostrov. Je to o tom, ze bud nas budou vlaky objizdet a tim prijdeme o nejake ty penize nebo se sladime s okolim a na neco si prijdeme. Pokud ty usle penize jsou male (vazne netusim, o jaky pomer se jedna), tak necht jsme i nadale "ostrovem"...

Je to jako kdyz ti v praci reknou, ze te vezmou, ale musis se naucit zaklady madarstiny. Bud se je naucis nebo reknes, ze takovou Lajosovinu se ucit nebudes. Pokud budes vyjimecny, tak firma tu madarstinu ozeli, ale situace se ma tak, ze o praci se hlasi X dalsich, kteri s madarstinou problem nemaji. Takze pokud zvolis moznost b), tak si sice nechas svoji hrdost, ale budes na pracaku. Zalezi na tobe - bude budes hrdy a chudy nebo "poklesly" a bohaty
16.02.2007 (23:03)  
zdenek84: hrdý jistě na naše národní zabzař jsem, ale žijeme v době, kdy již silné vlastenectví a nacinonalismus (v pravém slova smyslu) je poněkud přežité, žijeme v moderní době, pro níž je charakteristická GLOBALIZACE a ta tuto dobu nejvíce ovlivňuje, proto se setále řeší problémy se zabzař, doba se urychluje a měla by se tomu přizpůsobit také železnice, pokud chce konkurovat jiným dopravním prostředkům. Proč se asi stavějí VRT, protože dokáží konkurovat letadlům a jízdě auta po dálníci... Jenže to u nás nemá jaksi perspektivu...
16.02.2007 (22:56)  
Ohledně zabzař a problematiky kolejových obvodů bylo řečeno již hodně, tudíž nemá cenu to dále pitvat. Nicméně kontrola celistvosti kolejnice je dost šikovná věc a bude ještě důležitější, až se tu (snad) jednou začnou prohánět i vlaky Railionu, RailCargoAusria, Railtransu a dalších NESTÁTNÍCH dopravců. Proč vůbec tedy moderní loko ruší? Protože asynchronní motory jsou menší a lehčí než stejnosměrné (a protže jsou asynchronní, tak ruší...), u kterých je navíc limitován jejich maximální výkon (ne náhodou je to spojeno s rozměrem), a to známe z řady 350, 150 apod. Chápu důvod, proč tu prosazujete loko Škoda budoucí řady 380, ale její podvozky budou též osazeny asynchronními motory, tudíž dle mého názoru (jen mimochodem, studoval jsem elektrotechniku...) i u těchto lokomotiv nastanou podobné problémy jako u Siemensů, řady 470 ČD i u Pendolína. Lokomotiva 380 je v podstatě stavěna na stejném principu jako Siemensy i jiné stroje, rozdíl je v podstatě jen v mechanické oblasti, skříň, podvozky, ale elektricky se tolik lišit nebudou. Takže přijde mi, že tady všichni vynášejí do nebe budoucí 380 ČD, ale problémy z oblasti EMC budou také a jde jen o to, jak rychle dokáží lidé ze Škodovky najít řešení, a zda tedy pak konečně SŽDC dojde, že by mělo dojít k úpravě KO, nebo (a to asi lépe) ke koncepčnímu řešení problémů se zabzař, což asi zahrnuje úpravu KO i práci na ETCS (to je z mého pohledu nejlepší východisko). Ale nové loko škoda jsou dle mě poněkud vyhozené peníze za návrh a odladění celé nové lokomotivy, když např. Siemens by si asi s tou zakázkou také poradil, možná levněji a rozhodně rychleji, nicméně není tady jen Siemens, v Evropě jsou i další výrobci elektrických lokomotiv, kteří by to dokázali.

Ještě ke tvrzení, že je lepší, že tu "skopčáci" nejezdí. Možná je to lepší, ale z pohledu zákazníka, který chce poslat vozovou zásilku nebo ucelený vlak, to je špatné východisko, protože cílem zákazníka je vybrat si dopravce, který jeho přepravu uskuteční za nejnižší cenu... Ale pokud tedy v ČR si lze vybrat jen z jednoho dopravce (a tudíž ryze monopolního dopravce), pak je o důvod víc, proč přesunovat zátěž ze železnice na silnici. Pokud bude Railion Deutschland vozit Wapky z Mostu do Trutnova levněji než ČD, pak to je dle mě důvod, proč upravovat zabzař. Mělo by jít především o zákazníky, to je známo již dlouho, ale tady to stále ještě vypadá, že jde především o zisk ČD potažmo již brzy ČD Cargo. Potom bych si asi raději opravdu objednal jízdní soupravu a poslal bych to po silnici...(nemyslím zrovna to uhlí)
16.02.2007 (22:51)  
nechápu některé komentáře, že je za tímhle článkem snaha o nějaké řiťolezectví. jsou stejně hodnotné jako komentáře o řiťolezectví v souvislosti s radarem. jste stejně hrdí třeba na karlštejn nebo hymnu jako na zabezpečovací systém na železnici?
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko