Praha - Nechuť zahraničních železničních dopravců jezdit po českých kolejích roste a Česko tak přichází o desítky milionů korun ročně. Na vině je zabezpečovací systém, kvůli kterému nesmí na české koleje moderní zahraniční lokomotivy. Uvádějí to Hospodářské noviny.
Příkladem je nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko, který už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl náš stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun. Českem podle HN nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti. Oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.
O problému se zabezpečovacím zařízením se již hovoří delší dobu, avšak doposud se nic nezměnilo. Systém sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů. Na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík společnosti Railtrans mezi Prahou a Ostravou.
Nyní ministerstvo dopravy připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit i moderní zahraniční lokomotivy. Náměstek ministra dopravy, Emanuel Šíp, řekl Hospodářským novinám toto: "Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti". Podle něj je to jedna z priorit ministerstva.
Podle dopravních odborníků i Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší, od firmy AŽD."
Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století, píší Hospodářské noviny.
zdroj: ČTK, Hospodářské noviny
Předhazovat, že GB je ostrov, zkrs Francii nikdo nechce protože rozchod ve Španělsku, Itálie je poloostrov, Holandsko je u moře atd. není korektní.
----
Nemusíme být hrdí na naše kolejové obvody, nejsou totiž naše, ale principielně pochází z ameriky (kterou já nemusím). A německy mluvící země maj svuj specifický přístup k bezpečnosti KO, uplně jiný, dobře použitelný, ale nevhodný pro použití v ČR.
Zajímavá teorie. Já myslel, že asynchronní motor harmonicky napájený emituje mnohem menší rušení než motor komutátorový. A že rušení vzniká právě napájením z měniče.
Je to jako kdyz ti v praci reknou, ze te vezmou, ale musis se naucit zaklady madarstiny. Bud se je naucis nebo reknes, ze takovou Lajosovinu se ucit nebudes. Pokud budes vyjimecny, tak firma tu madarstinu ozeli, ale situace se ma tak, ze o praci se hlasi X dalsich, kteri s madarstinou problem nemaji. Takze pokud zvolis moznost b), tak si sice nechas svoji hrdost, ale budes na pracaku. Zalezi na tobe - bude budes hrdy a chudy nebo "poklesly" a bohaty
Ještě ke tvrzení, že je lepší, že tu "skopčáci" nejezdí. Možná je to lepší, ale z pohledu zákazníka, který chce poslat vozovou zásilku nebo ucelený vlak, to je špatné východisko, protože cílem zákazníka je vybrat si dopravce, který jeho přepravu uskuteční za nejnižší cenu... Ale pokud tedy v ČR si lze vybrat jen z jednoho dopravce (a tudíž ryze monopolního dopravce), pak je o důvod víc, proč přesunovat zátěž ze železnice na silnici. Pokud bude Railion Deutschland vozit Wapky z Mostu do Trutnova levněji než ČD, pak to je dle mě důvod, proč upravovat zabzař. Mělo by jít především o zákazníky, to je známo již dlouho, ale tady to stále ještě vypadá, že jde především o zisk ČD potažmo již brzy ČD Cargo. Potom bych si asi raději opravdu objednal jízdní soupravu a poslal bych to po silnici...(nemyslím zrovna to uhlí)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.