Falešné zprávy o koronaviru jako kyberhrozba. Dezinformátoři vydělávají i díky Googlu

Může být virus z Wu-chanu biologická zbraň? Lze covid-19 léčit alkoholem? Souvisí onemocnění s rozvojem mobilních sítí páté generace (5G)? Racionální odpověď na všechny tři otázky zní ne, přesto se podobné teorie v době pandemie šíří živelně jako samotný virus. Před dezinformacemi jako současnou kyberhrozbou varoval i Europol. Přesto se vedle lživých zpráv stále objevují reklamy od Googlu. Kdo za to může?

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podezřelé „kobercové“ přelety malých letadel nad Prahou? Jedna z konspiračních teorií před nimi varuje, dobrovolníci však ověřili, že jde o letadla geoinfromatiků. Pořizují fotografie, podle nichž se kreslí mapy.

Podezřelé „kobercové“ přelety malých letadel nad Prahou? Jedna z konspiračních teorií před nimi varuje, dobrovolníci však ověřili, že jde o letadla geoinfromatiků. Pořizují fotografie, podle nichž se kreslí mapy. | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Světová zdravotnická organizace označila záplavu pravdivých i lživých článků, komentářů a příspěvků na sociálních médií za „infodemii“. V dubnové publikaci na rizika plynoucí z dezinformací upozornil také Europol. Podle evropské policejní centrály se zločinci pandemii covid-19 přizpůsobují a využívají globální chaos k vydělávání peněz. Zatímco se snížil počet trestných činů jako jsou vloupání nebo pouliční rvačky, dochází k nárůstu počítačové kriminality.

Dezinformace: Za šíření koronaviru mohou 5G sítě

Ovlivňují mobilní sítě páté generace mutaci kronaviru?

KLIKNUTÍM KARTIČKU OTOČTE A DOZVÍTE SE VÍC

Podle iniciativy Evropské unie EUvsDisinfo je to klasický příklad prokremelské dezinformační kampaně.

Neexistuje vědecký důkaz, který by spojoval 5G sítě s epidemií koronaviru.

WHO na svých stránkách vysvětlila, že virus nejen že není způsoben 5G sítěmi, ale ani se přes ně nešíří. „Viry nemohou cestovat na vlnách rádiových sítí.“

Nesmysly smíchané s propagandou

Před nejrozšířenějšími dezinformacemi v češtině varuje ministerstvo vnitra: nejvíc se podle něj daří fámám namířeným proti Evropské unii, vyvolávajícím strach z migrace či z toho, že virus je biologická zbraň.

Každodenní zprávy, v nichž konfrontují aktuální dezinformace s veřejně známými fakty, vydávají také dobrovolníci ze sdružení COVID19CZ. Vyvrátili například „zaručené zprávy“ o tom, že pandemie je předem naplánovaná a povede k čipování lidí nebo že biolaboratoř z Wu-chanu lovila k výzkumným účelům netopýry a program financovaly USA.

Podle politologa Miloše Gregora fungují dezinformace i v době koronakrize stále na stejném  principu, liší se však dvěma detaily. „Zatímco velká část běžných dezinformací koluje mezi lidmi už mnoho let a vrací se stále dokola, u koronaviru se jedná o nový problém. Takže si nemůžeme tak snadno dohledat, jak je to doopravdy,“ řekl Gregor serveru iROZHAS.cz. Druhý nový rizikový faktor vidí v tom, že „dezinformace o koronaviru nezřídka kombinují zdravotnické nesmysly s politickou propagandou“.

To potvrzuje i Europol: „Globální zdravotnické krize využívají zločinecké organizace, státy a státem podporovaní aktéři, a to za účelem dosažení zisku nebo podpory svých geopolitických zájmů, často přímým zpochybňováním důvěryhodnosti Evropské unie a jejích partnerů.

Dezinformace: Zázračné léky proti koronaviru

Pomůže alkohol, med nebo česnek?

KLIKNUTÍM KARTIČKU OTOČTE A DOZVÍTE SE VÍC

Momentálně proti koronaviru neexistuje žádná zaručená léčba. Podle lékařů neexistuje nic, co by člověk mohl sníst a ochránilo by ho to před koronavirem.

Některé z těchto „zaručených rad“, které vyvrátilo i ministerstvo zdravotnictví, mohou být i nebezpečné. V Iránu, kde je alkohol nelegální, zemřelo kvůli této dezinformaci přibližně 300 osob po otravě metanolem. Další obětí dezinformací je starší muž z USA, který zemřel po vypití čističe akvárií.

86 % dezinformačních webů

Vedle prosazování politických zájmů bývají silnou motivací pro publikování dezinformací na internetu peníze z online reklamních systémů. Nezměnilo se to ani po vydání Kodexu EU pro dezinformace. Ten inzerci na dezinformačních webech zakazuje a mezi jeho signatáře patří i Google či významná profesní sdružení Interactive Advertising Bureau (IAB) či Světová federace inzerentů (WFA).

Podle organizace Global Disinformation Index (GDI), která hodnotí důvěryhodnost 70 tisíc zpravodajských webů a sleduje jejich výdělky z reklam, je však od slov v kodexu ke skutečným činům ještě daleko. V březnové studii uvedla že si evropské dezinformační weby reklamou vydělají až 76 milionů dolarů (1,9 miliardy korun) ročně. Celosvětově je to až 5,5 miliardy korun

Podle GDI společnosti jako Google, které provozují on-line reklamní systémy, neúmyslně financují problém, který se samy snaží odstraňovat. V dnešní situaci, kdy mohou dezinformace přímo ohrožovat zdraví a životy, protože poskytují i nebezpečné rady, jak se proti koronaviru bránit, by měly podle programového ředitele GDI Craiga Fagana své postoje změnit: Technologické společnosti musí okamžitě omezit své služby na webech, které dezinformace o koronaviru šíří. Je třeba se ptát – proč když databáze EUvsDisinfo ověřila a vyvrátila konkrétní příběh, se vedle něj na dezinformačních webech stále objevují reklamy od Googlu a ostatních technologických firem? sdělil Fagan serveru iROZHLAS.cz.

Dezinformace: Nad Evropou provádí letadla podezřelé „kobercové nálety“

Je takové „kobercové nalétávání“ něčím neobvyklým?

KLIKNUTÍM KARTIČKU OTOČTE A DOZVÍTE SE VÍC

Dobrovolníci z COVID19CZ prověřili registrační značky letadel z článku a zjistili, že kromě dvou případů se jedná o letadla společnosti zabývající se právě geoinformatikou - jde tedy o pořizování snímků pro vytváření digitálních map a analýzu prostorových dat. V dalších dvou případech jde o malého leteckého dopravce a společnost vlastnící letadla pro soukromou dopravu či vyhlídkové lety.

V poslední studii GDI analyzovala 50 webů z Evropy a USA, které šíří nepravdivé zprávy o aktuální pandemii, aby zjistila, na kolika z nich se reklama objevila. Většinou to byly dobře známé dezinformační weby, které jen přešly na nový narativ,“ vysvětloval Fagan. Podle studie se reklama zprostředkovaná společností Google objevila na 86 procentech z nich.

Také české dezinformační weby z reklamních systémů profitují. Podle aktuální studie Pražského institutu bezpečnostních studií (PSSI), která analyzovala weby označené Konspiratori.sk za dezinformační, si tyto weby reklamou měsíčně vydělají přes 240 tisíc korun. Nejúspěšnější ze sledovaných, AC24 a Pravý prostor, si každý inzercí přijdou přibližně na 80 tisíc měsíčně. 

Podle našich odhadů poskytováním internetové reklamy získává relevantní příjem (viz tabulka) pouze sedm webů ze třiapadesáti, které jsme zkoumali. U ostatních webů jsou příjmy z tohoto zdroje spíše přilepšením k jiným způsobům financování, jako jsou například příspěvky od čtenářů,” říká Jonáš Syrovátka z PSSI.

Chybná studie, tvrdí Google

Google se proti metodice a výsledkům podobných studií ohrazuje: Tuto zprávu GDI, podobně jako jejich předchozí zprávy, považujeme za chybnou. GDI ve své zprávě neuvádí, jak přesně definuje dezinformace ani neposkytuje úplný seznam domén, které zkoumá. Google má proti klamavému obsahu přísná pravidla a proti webům, které naše zásady porušují, podnikáme přísné kroky. Budeme nadále pracovat na tom, abychom na téma onemocnění covid-19 zobrazovali kvalitní obsah z prověřených zdrojů,” sdělila serveru iROZHLAS.cz mluvčí českého Google Alžběta Houzarová.

Vždy jsme informace o některých z webů, které jsme zkoumali, s Googlem sdíleli. K dnešnímu dni jsem sdílel seznam téměř padesáti webů, které šíří dezinformace o koronaviru s jejich strategickým týmem,” reagoval šéf GDI Fagan.

Dezinformace: Koronavirus jako biologická zbraň

Byl koronavirus vyvinut v laboratoři? Unikl z laboratoře nebo byl vypuštěn lidmi?

KLIKNUTÍM KARTIČKU OTOČTE A DOZVÍTE SE VÍC

Neexistuje žádný důkaz o tom, že by byl koronavirus uměle vyrobený. Pozorování viru naopak naznačují, že pochází ze zvířete.

Dokonce i v té nejbezpečnější laboratoři se může stát nehoda. Pandemie vytvořená člověkem byla identifikována jako riziko pro naši civilizaci, ale neexistují žádné dobré důkazy o tom, že by k ní došlo. Informaci vyvrátilo na svém webu i ministerstvo vnitra.

Kdo za to může?

GDI dává reklamy na dezinformačních webech za vinu společnostem, jako je Google. Podle Jonáše Syrovátky z PSSI leží ale zodpovědnost především na zadavatelích inzerce. České firmy jsou v tomto ohledu zatím bohužel relativně laxní. Ke stažení reklamy z určitých webů samozřejmě soukromé společnosti nikdo nemůže nutit. Ale možná právě současná pandemie koronaviru může některé podnikatele přinutit k zamyšlení nad tím, zda opravdu chtějí podporovat šíření konspirační teorií, které již tak závažnou situaci ještě zhoršují,“ řekl serveru iROZHLAS.cz.

Také podle Matěje Nováka, ředitele Czech Publisher Exchange, což je sdružení předních českých online vydavatelů, leží hlavní odpovědnost na zadavatelích. Někteří inzerenti nicméně mohou na dezinformačních webech nakupovat vědomě, protože po těchto plochách není taková poptávka. Na druhé straně i reklamní sítě by se měly více snažit, aby s dezinformátory nespolupracovaly. Jenže tady opět záleží na tlaku inzerentů – pokud budou inzerenti tlačit na to, aby se v žádném případě jejich reklama neobjevila v nevhodném kontextu a budou z dané sítě stahovat rozpočty, provozovatelé technologií budou vyvíjet daleko větší snahu, aby ve své síti problémový obsah neměli.”

Dezinformace: Epidemie je pouhým výmyslem, situace není vážná

Je koronavirus jen něco jako chřipka a celá situace zbytečným vyvoláváním paniky?

KLIKNUTÍM KARTIČKU OTOČTE A DOZVÍTE SE VÍC

Podle českého českého ministerstva vnitra podstatný argument proti podceňování viru představuje reálná situace v zemích s vysokým nárůstem počtu zjištěných infikovaných osob, které přetěžují jejich zdravotnictví.

Koronavirus se také nedá jednoduše srovnávat s chřipkou. „Problém s koronavirem je velké neznámo, které přináší,” řekl například ředitel amerického Národního ústavu pro alergii a infekční choroby.

Experti se shodují, že koronavirus má delší inkubační dobu, čímž se zvyšuje pravděpodobnost přenosu z člověka na člověka. Ačkoli úmrtnost na covid-19 zatím není jasná, většina výzkumů naznačuje, že je vyšší než u sezónní chřipky.

Nastavit reklamu tak, aby se na některých webech zobrazovala a na jiných ne, je navíc velmi snadné. Zadavatelé mají možnost vytvořit blacklist”, tedy seznam, kde inzerovat nechtějí, nebo whitelist”, explicitní výběr, kde inzerovat chtějí. Inzerentům bych určitě doporučil používat v rámci mediálního nákupu whitelisty,” doplňuje Novák.

Český reklamní systém Sklik využívá systému, kde si inzerenti mohou na pár kliknutí nastavit, jestli chtějí, aby se jejich reklama na dezinformačních webech objevovala. Seznam vychází z databáze Konšpirátori.sk, kde o tom, zda lze web ještě považovat za důvěryhodný, hlasuje odborná komise.

Firmy neví, kde mají reklamu

Na téma příjmů z reklam vznikly v České republice v loňském roce hned dvě iniciativy. Spolek Nelež, který nabízí firmám bezplatné přesměrování reklamy tak, aby se neobjevovala na dezinformačních webech, a projekt Fair Advertising, který jednotlivé firmy na twitteru upozorňuje na přítomnost jejich reklamy na dezinformačních webech. 

Oslovili jsme něco přes 200 společností, z toho reagovala přibližně pětina. Nejčastější reakce jsou překvapené až zhrozené, ale relativně dost firem se také snaží tvářit, že umístění reklamy absolutně nemohou ovlivnit, což samozřejmě není pravda,” řekla zakladatelka projektu Fair Advertising Alena Zikmundová.

Zneužili zhovadilí topáci nouzový stav? Ať tak nebo tak, jede se dál. Třeba s povinným ručením od @Slavia pojišťovna. Nám přijde škoda, když vážně míněná inzerce dodává legitimitu i finance "alternativním" stránkám. Jak to vidíte vy? #FairAdvertising

09:53 – 08. 04. 2020

1 8

Jednou z firem, kterou Fair Advertising na reklamu upozornila, je pojišťovna Slavia. Je pro nás nepříjemné, že došlo k tomuto zobrazení, a již jsme proto s naší digitální agenturou přijali kroky k nápravě. Do doby, než připravíme automatizovanou variantu, budeme ručně kontrolovat seznam webů, které mají být vyjmuty ze zobrazení kampaně,“ reagoval mluvčí Slavia pojišťovny Jakub Koutek.

Julie Vinklová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme