Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je čas se rozloučit s toxickým chromem. Blýskavé kráse však nemusí být konec

  12:00
Leklý chrom byl posledních sto let nedílnou součástí estetiky silniční techniky. Dával dohromady exkluzivitu a funkčnost. Nabízel dekorativní krásu i ochranu proti korozi, od nástřiku „vnitřností“ motocyklů až po ventily motorů i mřížky chladičů automobilů. S tím je teď ovšem konec. Do určité míry.
Pokud vám náhodou v garáži stojí ušlechtilý veterán, možná by se vyplatilo...

Pokud vám náhodou v garáži stojí ušlechtilý veterán, možná by se vyplatilo dopřát mu ještě jedno stříbrolesklé chromování. Bude to nejspíš naposledy. | foto: Profimedia.cz

Z chromování se stal hit hned poté, co Colin Fink a Charles Eldridge v roce 1924 vyvinuli komerčně životaschopný proces pokovování. Následující dekády pak bylo intenzivně používáno v automobilovém průmyslu. Vlastně až do roku 2003, kdy Evropská unie přijala, jako součást směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kontroverze vzbuzující rozhodnutí o zákazu chromování. Které příští rok, po sto letech průmyslového chromování, vstoupí v platnost.

Je to tedy definitivních konec nablýskaných motorů? Ne.

Úplný zákaz chromování součástek by měl dopady sahající dalece za hranice automobilového světa. Protože bez této metody pokovování se neobejde výroba kuchyňského náčiní a nádobí, svítidel, leteckých součástek nebo třeba střelných zbraní.

Estetika zachovalých veteránů nejspíš trochu utrpí. Usazeniny vytvořené z lázní s trojmocným chromem mají spíš jemně kouřový vzhled.

Zákaz, který příští rok vejde v platnost, se týká užití šestimocného chromu. Ne třímocného (trivalentního) chromu, který bude v pokovování dále užíván.

Jedovaté řešení

Co je tak špatného na šestimocném chromu? Při jeho výrobě se uvolňuje velké množství emisí. Plyny, které jsou asi 500× toxičtější než výpary ze spalování nafty.

Tyto emise je sice možné procesně snížit užitím chemickým depresantů, ale je to z louže pod okap. Obsahují totiž perfluoralkylové a polyfluoralkylové látky, takzvané PFAS. Ty jsou samy o sobě dost toxické.

Takže když se v Bruselu v roce 2003 řešilo, jak zabránit průniku nebezpečných látek, které vznikají při sešrotování automobilu, do životního prostředí, byl spolu s olovem šestimocný chrom jasným kandidátem.

Chrom v silničním světě ještě neřekl své poslední slovo.

Zpráva o tom, že v Evropské unii zakazují dekorativní chromování, se však na pravdě nezakládá. K šestimocnému chromu totiž existuje alternativa. Pokovování trivalentním chromem, které se provádí odlišným způsobem. Jinou metodou, která životní prostředí tolik nezatěžuje.

Pikantní na tom je to, že o škodlivosti šestimocného chromu se ví dobře už čtyřicet let, a dvacet let není ani tajemstvím, že dojde na jeho zákaz. Čtyřicet let tu také existuje alternativní proces. Ten si ovšem ne každý vyvolil. Protože je dražší. Jde o jiný proces, vyžadující odlišné vybavení a jinou směs chemikálií. Ale času na inovaci, přípravu na technologický přechod, měli všichni experti v oblasti pokovování součástek víc než dost. A naříkání těch, kteří teprve teď zjišťují, že se něco mění, je přinejmenším opozdilé.

Kosmetické vady na kráse

Je v něčem trivalentní chrom jiný? První uživatelský rozdíl pocítí lidé v ceně.

Metoda je po stránce surovin dražší. Na druhé straně je šetrnější k životnímu prostředí, a také si žádá méně energie. A produkuje menší objem nebezpečných odpadů, které by musel výrobce provádějící ono pokovování řešit. Záleží, jak k tomu přistoupí jednotlivé dílny a fabriky, ale v hrubém součtu by formálně trivalentní pokovování mělo být spíš levnější.

Debata kolem šestimocného chromu je zbytečně toxická. Místo jedovatého procesu nastoupí šetrnější.

Druhý rozdíl je estetický. Tedy spíše kosmetický. Chromové usazeniny vyrobené z šestimocných elektrolytů vypadají stříbrně, s jemným namodralým nádechem. Zatímco usazeniny vytvořené z lázní s trojmocným chromem mají spíš jemně kouřový vzhled. Chce to dobré oko, abyste to rozeznali.

Poklady českých garáží. Nádherný fiat seskládali podle argentinského návodu

Trochu stranou automobilového průmyslu pak stojí to, že z trojmocného chromu se zatím nedaří vytvořit dostatečně „tvrdý“ materiál, který je zapotřebí pro nerezové zátěžové součástky leteckých motorů.

Evropský letecký průmysl pravděpodobně obdrží nějakou výjimku, podobně jako například výrobci letadel v Kalifornii. Tam se také hodlají k roku 2027 šestimocného chromu zbavit, a letecký průmysl výjimku získal prozatím do roku 2039.

Změna evropské legislativy v tomto případě dopadne spíš na malé firmy, které nemají know-how a prostředky k přechodu na udržitelnější technologii.

Dekorativní chromování v Evropské unii nikdo nezakázal. Jen jednu metodu pokovování, která je toxická a existuje k ní alternativa.

Rozloučení s šestimocným chromem bude výzvou pro designéry automobilek, kteří budou muset najít alternativy chromu pro estetické detaily vozů. Některými řešeními by mohlo být použití recyklovaných materiálů, nebo přírodních povrchových úprav, jako je břidlice či korek. Někteří výrobci automobilů, jako je Renault, se již nechali slyšet, že jsou na taková řešení připraveni.

Pokud vám náhodou v garáži stojí ušlechtilý veterán, možná by se vyplatilo dopřát mu ještě jedno stříbrolesklé chromování. Bude to nejspíš naposledy.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...