RECENZE: Predátor konečně po letech ukořistil povedený film
Krutý, nelítostný a pro čirou potěchu smyslů zabíjející lovec z dalekých zákrut vesmíru vždy stál tak trochu ve stínu slavnějšího vetřelce, i když několikrát společně zkřížili zbraně, drápy a sliz. Snad je to i tím, že mu osud nedopřál tak ikonický snímek jako byl Vetřelec v režii Ridleyho Scotta, i když se v roce 1987 režisér John McTiernan a herec Arnold Schwarzenegger velmi zdatně činili, aby z Predátora udělali dodnes uznávanou žánrovou klasiku, propojující akci a hororovou sci-fi.
Dál už to bylo bohužel slabší. Dvojka bez Arnolda už neměla testosteronem a zároveň děsem natlakovaný drajv a veškeré další pokusy značku oživit dopadly spíše neslavně. Po efektní ale prázdné Evoluci režiséra a scenáristy Shanea Blacka (vtipálek Hawkins z „jedničky“) to už vypadalo, že se nad predátorem zavřel vesmír.
Naštěstí ne definitivně, režisér Dan Trachtenberg usoudil, že je třeba jít zpět ke kořenům. A to doslova, děj filmu umístil na území indiánského kmene Komančů na počátku 17. století. V originále se jeho počin jmenuje jen Prey, tedy Kořist, a původně Trachtenberg uvažoval o tom, že by veškerou spojitost s predátorskou sérií tajil a vyšla by najevo až při sledování.
Film nešel do kin, premiéru si odbyl na streamovacím kanále Disney+ a celý tento „undergroundový“ přístup mu šel náramně k duhu. Místo přeplácaného a přehláškovaného cirkusu tu máme do značné míry komorní film, kde se příliš nemluví a důraz je kladen na pozvolné stupňování napětí.
Výchozí premisa je jednoduchá a účelná jako zaseknutý tomahawk v kmeni stromu. Hlavní hrdinka Naru si skvěle rozumí s léčivými bylinami a dokáže leccos vyčíst ze stop zvěře. To jí ale nestačí, touží po tom, aby ji kmen uznal jako lovkyni, což se nedaří. V rámci sebevýcviku jednoho dne spatří v lesích něco velmi znepokojivého, před čím chce varovat svůj lid. Nikdo jí nevěří, než se s návštěvníkem z kosmu nestřetnou na vlastní kůži.
Karty jsou rozdány a jde se na věc. Predátor: Kořist díky jasně daným charakterům, vtahující atmosféře a střídmé stopáži 99 minut celou dobu šlape jako přesně seřízený mechanismus. Amber Midthunder je v hlavní roli Naru úsporná, lakonická a sveřepá, stejně jako film samotný.
Trachtenberg správně chápe, že hnacím motorem původního Predátora byla zoufalá snaha o přežití a v tomto duchu koncipuje i Kořist. Vše zbytečné je ořezáno a odhozeno, nikdo neřekne nebo neudělá víc, než je v danou chvíli potřeba. A že si v krvavé řeži najde čas i na okamžiky, při nichž se svírá hrdlo nikoliv pudovým strachem, ale dojetím – scéna setkání Naru s pobitým a z kůže staženým stádem bizonů – je obdivuhodné.
Kořist je ve většině recenzí vyzdvihována jako nejlepší díl po prvním filmu, s čímž je možné souhlasit. Stojí pevně na vlastních nohou, nesnaží se křečovitě vytvářet „mytologii“ nebo zapadnout do jakéhosi pomyslného „universa“. Nijak přehnaně také neodkazuje na předchozí filmy, což je rovněž sympatický přístup. Několik narážek se tu samozřejmě najde – „Když může krvácet, může i umřít“, finále, které připomíná konec druhého dílu – ale nikdo nás neustále neupozorňuje, že sledujeme prequel, sequel či cokoliv podobného.
„Indiánský“ Predátor se nestane ve svém žánru milníkem, jako se to povedlo prvnímu filmu. A nijak to nesouvisí s tím, že místo do kin mířil rovnou na stream. Zároveň na něj ale není v žádném případě nutné pohlížet shovívavě jako na „televizní“ produkci. Není to nic víc a nic méně než poctivě odvedená práce. Film, který přesně ví, co a jakým způsobem chce vyprávět. Není to tak samozřejmé, jak by se na první pohled zdálo.
Tipy z televizního programu
Recenze: Padesát odstínů svobody 20 %, Řekni to psem 50 %, 300: Vzestup říše 40 %, Krvavá nevěsta 60 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, Sherlock Holmes 60 %, Mimi šéf 60 %, Lítám v tom 80 %, Shrek: Zvonec a konec 70 %, Lady Bird 75 %, 22 výstřelů 60 %, Případ Goldman 60 %, Zakleté pírko 40 %, Pán prstenů: Návrat krále 80 %, Gran Turismo 55 %, Annette 60 %, Temné kouty 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Možná přijde i kouzelník, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta, Doktor Martin
Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“
Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....
Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů
Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný
S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...
Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský
Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Pekelné déjà vu. Rammstein po dvou letech opět rozpálili pražské Letňany
Premium Téměř na den po dvou letech se na pražské Letiště Letňany vrátila německá industriálně metalová...
SÓLO PRO KOTLETU: Pane ministře, co takhle status umělce i pro pornoherce?
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat
Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...
Nehrál, prostě byl. Uhrančivý Jean Gabin nesnášel slávu, miloval život v ústraní
Jeden z nejpopulárnějších evropských herců své doby Jean Gabin se narodil 17. května 1904 v Paříži....
Cirkus je o soudržnosti. Naučil mě být týmový hráč, říká tanečník Bubeníček
Premium Pochází z cirkusové rodiny, měl být akrobatem jako jeho rodiče, ale kolem jedenáctého roku se vydal...
Prodej RD ve Svojšíně, dva byty
Svojšín, okres Tachov
3 750 000 Kč