TEST Mercedes ML 350 BlueTEC – NejMLadší kolos
Za necelé dva roky od představení současného Touaregu a Cayenne se do prodeje nedostalo nové velké SUV. Jak by ne, konkurentů je v segmentu jen několik a zájem zákazníků je stálý, důvodů k častým generačním obměnám proto mnoho není. Ale o to větší pozornost si zaslouží zcela nový Mercedes třídy M.
Design i přes evoluční pojetí znamená zásadní změnu charakteru. Zatímco minulá generace sázela na ostřejší rysy a lehce sportovní charakter, novinka se posouvá směrem ke zdobné avantgardě. Jistě, na první pohled byl dynamičtější design předchůdce hezčí. Nové ML je vzhledově náročnější, je to spíš taková banglovská elegance, která by měla i po letech vypadat svěže.
Mercedes nešetřil výrazem. Chromové prvky na náraznících i na bocích jsou větší než dříve. Maska chladiče se taky řádně rozšířila a boky zdobí extravagantní prolis navazující na první CLS. Příslušnost k třídě M hrdě hlásá sloupek za zadními dveřmi, který se napříč generacemi mění jen nepatrně.
Polarizačním prvkem jsou zadní světla. Velkoryse protažená do boků, zešikmeným tvarem parafrázující tvar zadního prosklení. Na tuto partii si zřejmě bude mnoho pozorovatelů zvykat delší dobu.
Světelné diody pro denní svícení jsou dnes standardem. I nová třída M může mít po vzoru ostatních Mercedesů plně vynikající adaptivní světla Intelligent Light System. Testovaný vůz však dostal do vínku, ať už nedopatřením nebo záměrně, základní halogenová světla s projektorovou optikou. Díky této zkušenosti máme jasno – bez xenonů ne! Jinak budete myslet na šetření na nepravém místě při každé noční jízdě mimo město.
Co se týká volby barevného provedení, je hnědý lak nezvyklou možností, ale skvělou volbou. Novému ML sluší a je vítaným zpestřením v záplavě bílých, šedých a černých aut.
Interiér představuje podobný posun jako exteriér. Designéři s ještě větší pečlivostí evolučně ladili a ladili, až stvořili moderní palubní desku, která ctí veškerá specifika předchůdce. Oko potěší ladnými tvary, kterým vévodí masivní dekor – v našem případě z efektního matného dřeva.
Ovládací prvky si téměř bez výjimek zachovaly své takřka dokonalé rozmístění. Jen tlačítka regulující podvozek a související elektroniku našla nově místo mezi sedadly a vlevo pod volantem si sdružená páčka blikačů a stěračů vyměnila místo s páčkou tempomatu (stejně jako v třídě B).
Lehkým zklamáním je jen černobílá grafika palubního počítače, když sedany tříd C, E a S nabízí barevné displeje. Jinak ale nelze k přehledným budíkům směřovat nejmenší výtku.
Multimediální systém Comand Online má po vzoru dalších modelů samostatný displej umístěný v úrovni přístrojového štítu. Logika ovládání se nemění, novinkou jsou ale online funkce, které jsme měli možnost premiérově vyzkoušet.
K přístupu na internet je potřeba připojit přes Bluetooth mobilní telefon s datovými službami (konfigurace připojení probíhá zcela automaticky). Comand nabízí hned několik aplikací – např. přístup na Facebook, hledání kontaktů a adres v Google Maps a samozřejmě standardní internetový prohlížeč. Z důvodů bezpečnostních předpisů je ovšem možno používat internet (podobně jako třeba TV tuner) jen ve stojícím vozidle, i kdyby se obsluhou systému zabýval spolujezdec. To samozřejmě možné využití značně limituje.
Prostorové poměry jsou v přední řadě sedadel velkorysé. Štědrá vnitřní šířka i výška nad sedadlem, stejně jako velký rozsah nastavení sedadel, dokážou bohatě využít obří rozměry karoserie.
V zadní řadě ovšem nacházíme sedadla s plochými a relativně krátkými sedáky i opěradly. Pro běžné použití to postačuje, dokázali bychom si ale představit propracovanější sedadla. Prodejce Mercedesu by po vyslovení takové výtky mohl hbitě přesměrovat náš zájem k jiným modelům – velkoprostorovému luxusnímu kombi třídy R a pětimetrovému SUV třídy GL.
Obě třídy existují i v sedmimístném provedení a zadním pasažérům nabízí lépe zařízený životní prostor. Zákazník třídy M by měl naopak vystačit s pětimístným interiérem, který nepotřebuje tak často plně obsazovat.
BlueTEC = močovina pro Euro 6
Dieselovým vrcholem je u nové generace model ML 350, který vyměnil zkratku CDI za pojmenování BlueTEC. Za tímto slovem se ukrývá technika umožňující splnit již nyní podmínky emisní normy Euro 6 – provedení, které bylo dříve doplňkem nabídky, je nyní samozřejmostí pro všechny zájemce o vznětový šestiválec.
Emise na úrovni Euro 6 (pro nová auta povinné až od roku 2014) jsou především o snížení oxidů dusíku, NOx. Toho BlueTEC dosahuje vstřikováním aditiva AdBlue (vodný roztok močoviny) do výfukového potrubí. Ve výfuku vzniká amoniak, který chemickou reakcí přemění až 80 procent NOx na dusík a vodu. Motor díky tomu může pracovat účinněji, protože řídící jednotka nemusí brát při regulaci spalovacího procesu ohled na tvorbu NOx.
Slibná technika ovšem tentokrát zázračné výsledky nepřinesla. Reálná spotřeba mezi 9 a 10 litry je veskrze konvenční hodnotou, které se umí držet i Infiniti FX30d, Land Rover Discovery SDV6 nebo nedávno testované BMW X6 xDrive40d.
Při dynamičtější nebo jinak na výkon náročnější jízdě roste spotřeba paliva jen mírně. To je ale typická vlastnost všech současných šestiválcových CDI.
Takže BlueTEC nefunguje? Nikoliv! Jen má poněkud nenápadný přínos. V praxi totiž u tohoto motoru zlepšuje spotřebu hlavně při nízké zátěži, typicky ve městě, kde ve verzi Euro 5 nedokáže kvůli nízké kompresi (15,5:1) pracovat dostatečně efektivně. A tak zatímco u předchůdce byla standardem dvouciferná spotřeba jako u Audi Q7, nové ML 350 BlueTEC dosahuje v pražských ulicích již zmíněné devítilitrové.
Mimochodem, při konstantní rychlosti jsme odečetli ve 100 km/h otáčky motoru na úrovni 1750 min-1 a průměrnou spotřebu 7,6 l/100 km a ve 130 km/h 2300 min-1, resp. 10,2 l/100 km.
Ačkoliv otáčky na první pohled vypadají vysoké, vždyť konkurenti nezřídka ve 130 km/h točí těsně pod dva tisíce otáček, ve skutečnosti plně odpovídají možnostem motoru. Akcelerace v běžných rychlostech je díky vhodně sestavené převodovce na slušné úrovni, v dálničních rychlostech se lze pohybovat i akcelerovat bez podřazování a v případě nutnosti není nejmenší problém dosáhnout dvousetkilometrové rychlosti.
Maximum 620 Nm v rozmezí 1600 až 2400 min-1 vypadá působivě, dokonce jde o momentální rekord mezi jednotunovými šestiválci. Naléhavosti akcelerace a přesvědčivému zátahu v nízkých otáčkách, který známe u biturbodieselů v BMW a Land Roveru, se ale Mercedes nedokáže vyrovnat.
To neznamená, že by byl třílitrový diesel v novém Mercedesu třídy M špatný. Jen novému modelu aktuálně schází opravdu vrcholová motorizace.
Jezdit na vzduchu, to není jen tak
Hlavním nedostatkem testovaného vozu je kvalita odpružení. Nové MLko se bohužel zařadilo do zástupu aut, kde spojení vzduchový podvozek a nekvalitní česká silnice nejdou dobře dohromady. Airmatic funguje skvěle na hladkém povrchu. Jízdu přes výtluky, dlažební kostky nebo příčné nerovnosti ale doprovází mírné otřesy a zvukové ruchy.
A to se bavíme o komfortním režimu a standardní výšce. Sportovní mód přitvrdí tlumiče, což vede k menším náklonům karoserie v zatáčkách, ovšem za cenu menšího komfortu tlumení a při ztrátě části přirozené lehkosti, s jakou se ML řídí.
Komfortu nesvědčí ani zvýšení světlé výšky o 25 mm. Lepší průchodnost terénem je opět vykoupena menším pohodlím.
Pozitivem je ovšem použitelnost zvýšeného podvozku i v relativně vyšších rychlostech. Dlouhodobě lze jezdit rychlostmi do 80 km/h, krátkodobě elektronika dovolí rychlost až 120 km/h, než samočinně vozidlo sníží. Mimo silnici by to tedy mělo vždy s rezervou stačit.
Při jízdách v bahnitém terénu se naopak Airmatic předvedl v dobrém světle. Limitem se nestaly schopnosti podvozku, ale relativně skromný přechodový úhel a hlavně omezené trakční schopnosti pneumatik Pirelli Scorpion Ice&Snow.
Kdo chce jezdit mimo silnici častěji, může sáhnout po příplatkovém On&Offroad paketu, který rozšiřuje funkční výbavu Airmaticu a pomocné elektroniky, zvyšuje stoupavost a přidává redukční převodovku.
Co v terénu chybí, je možnost blokování zařazeného převodu. Místo toho však převodovka vždy řadí před omezovačem.
Mimochodem pádla pod volantem neslouží k přímé volbě zařazeného převodu, ale k omezení rozsahu, ve kterém převodovka běžně pracuje. Například číslice 4 proto indikuje, že převodovka bude pracovat pouze s prvními čtyřmi převody (ovšem jen dokud se motor na čtyřku nevytočí k omezovači).
V tom nejdůležitějším, totiž hladkosti řazení, ale převodovka exceluje. Nový sedmikvalt 7G-Tronic Plus pracuje doslova se sametovou jemností a při volbě převodů neváhá.
Závěr
Když zrekapitulujeme nový Mercedes třídy M pěkně po pořádku, dostáváme obrázek nadstandardně propracovaného auta, které se kvůli několika nedostatkům vzdaluje dokonalému obrazu.
Špičková převodovka spolupracuje s kultivovaným motorem, který je přiměřeně silný a průměrně žíznivý. Výsledný dojem kazí hlavně neharmonicky fungující vzduchový podvozek. Cestu k novému ML může komplikovat také náročnější design karoserie, který není na první pohled tak přitažlivý jako u předchůdce.
První cena vozu | 1.378.800,- Kč (ML 250 BlueTEC, 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.438.800,- Kč (ML 350 BlueTEC, 190 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.438.800,- Kč (ML 350 BlueTEC, 190 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.812.255,- Kč (ML 350 BlueTEC, 190 kW) |
Plusy
- Kvalita zpracování interiéru
- Bezchybná ergonomie
- Kultivovaný motor
- Hladkost řazení automatické převodovky
Minusy
- Zbytečně tvrdý podvozek
- V nabídce chybí vrcholný dieselový motor
- Střídmé rozměry a jednoduchý tvar zadních sedadel
- Chabý výkon halogenových světel